مثل عسل

فکرهایی برای زندگی و مرگ شیرین

مثل عسل

فکرهایی برای زندگی و مرگ شیرین

نوزدهم دی ماه در یکی از پیش نشست های همایش دین، فرهنگ و فناوری، موضوع " آیا دیدگاه اندیشمندان مسلمان می تواند به ما در فهم بهتر از فناوری و نحوه تعامل با آن کمک کند؟" را ارائه کردم. موضوع رساله دکتری ام، تبیین و بررسی دیدگاه شهید مرتضی مطهری، دکتر سید حسین نصر و آیت الله سید علی خامنه ای درباره فناوری بوده است. 
در این نشست سعی کردم با بیان دیدگاه این سه اندیشمند در چند سر فصل و مقایسه آنها، به سئوالی که مطلع بحث بود پاسخ بگویم. سرفصل هایی که دیدگاه اندیشمندان درباره آنها بیان شد، عبارت بودند از: هسته اصلی نظام فکری، تعریف فناوری، ماهیت فلسفی فناوری، جایگاه فناوری در زندگی انسان، نحوه ارتباط و بهره برداری از طبیعت، انتقاد از فناوری های غربی، نحوه تعامل با فناوری های غربی و نحوه توسعه فناوری های اسلامی. 
در نهایت به نظر می رسد، دیدگاه اندیشمندان مسلمان درباره مسائل کلی مانند نوع نگرش به انسان و روابطش با خدا و طبیعت و ابزار می تواند موثر باشد، اما کاربردی شدن این دیدگاه ها نیاز به مطالعات موردی و ورود واقعی به مرحله طراحی فناوری ها دارد. 
فایل ارائه این نشست را می توانید از اینجا دانلود کنید. 

لینک خبر در سایت پژوهشکده مطالعات فناوری

  • محمد نمازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی